«Bebeteca o quan la lectura és mirar i escoltar» IN-FÀN-CIA. Núm.77 (març-abril 1994)

 

UAU!!!!

Quines sensacions més noves i excitants estic experimentant !

De debò que és la primera vegada que em mosseguen,

no, no us espanteu, no em fa mal,  

es tracta d’una mossegada sense dents…

Com m’és de difícil d’explicar-vos-ho,

són tantes sensacions a l’hora!

Bufa! Aquesta sí que és una bona rebregada !

| ara, que més? li estic fent de coixí !

No, si no em queixo, de repent m’ha envaït

 una pau ¡ una dolçor  indescriptibles, 

diria que se m’ha quedat adormit a sobre…..

 

Us ho ha dit ell mateix, no cal que us espanteu ningú li esta fent tortures, és només un llibre de roba que un petit lector està estrenant després d’endur-se’l en préstec amb el Servei de la nostra BEBETECA.

 

Molts dels més de 11.500 llibres que tenim a la biblioteca podrien explicar aventures de tots colors, olors | tractes diferents, alguns d’aquests llibres han estat a més de cent cases, quants de nosaltres podem dir el mateix?

 

Els han acaronat mirat, llegit i  alguns han estat guixats, estripats o han caigut a l’aigua ; d’altres han estat mossegats per un gos o estisorats i han hagut de passar per la nostra CLÍNICA o han anat amb els diaris vells, a fer pasta de paper, per ser, qui sap, una altra vegada llibre. Però és que passen molts nens per la nostra biblioteca, fins aquest moment n’han passat més de 250.000 que s’han endut 162.364 llibres en préstec, és clar que ara fa 10 anys que es va inaugurar la biblioteca ¡ el FOLLET va venir a viure-hi en enderrocar-li la llar on vivia i uns quants menys que vam descobrir la BESTIA, la que encomana ganes de llegir i la LLUNA, que bressola nens i els seus AMICS DE NIT, va buscar recer a casa nostra; també tenim la RÍNXOLS que es va escapar del seu conte i a qui després va seguir el petit BRU (l’Ós petit) i una mica més tard en CONTI, el seu pare però abans ens havia vingut a veure la BALENA ROSA i … però són tantes ¡ tantes coses les que podria explicar-vos que, per no atabalar-vos, és millor que comenci pel començament.

 

El naixement públic de la Biblioteca de Can Butjosa va ser el 10 d’abril de l’any 1983; com tots els bebès va tenir una gestació llarga i complicada, per desgracia la mare naturalesa no té res a veure amb aquests naixements i les normes depenien fins ara, abans de la nova llei de biblioteques, del pare (L’Ajuntament) les mares (Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, Caixes d’Estalvi) ¡ de la família (Xarxes de biblioteques) de la que formarà part.

Abans del naixement es va fer un conveni en el qual es va establir í assegurar el futur de la criatura, és a dir qui la cuidaria i com la vetllarien el «pare «i «la mare»(en aquest cas, la Generalitat) per tal que anés creixent ¡ fent-se gran.

 

Però la nostra biblioteca va néixer amb unes característiques molt especials,  ella i unes quantes més, (en total unes vint a tot Catalunya enfront de les gairebé 300 de les altres) per més que vagin passant els anys no deixaran mai de ser bebès i que, com el nom indica, seran infantils per sempre més.

 

Els bibliotecaris que tenim la sort de treballar-hi sabem que els nostres petits lectors no són ni especialment intel·ligents ni tampoc cal que els tractem com savis en potència són senzillament nens i la biblioteca un lloc especial i màgic perquè en ella i al voltant dels llibres ells visquin, somiïn ,s’enamorin… en definitiva creixin.

 

Per aconseguir-ho es tracta que a més a més de partir d’unes diferencies externes evidents, com poden ser les cadires ¡ les prestatgeries d’alçada adequada,  d’ un fons triat a consciencia per a ells, a més a més, és el tractament que rebi aquest fons ¡ de les activitats que es facin per apropar-lo als infants -traient els llibres de l’anonimat de les prestatgeries- el que facilitarà aquest contacte màgic entre els llibres  i els petits lectors.

 

Per tot això és molt important l’aspecte educatiu de la Biblioteca que abarca tres aspectes molt importants ¡ diferenciats: el primer és el d’ajudar els infants a esdevenir bons lectors que sàpiguen triar les seves lectures i que en gaudeixin; el segon, que siguin alhora bons usuaris de biblioteca, que sàpiguen moure’s amb facilitat i accedir a les memòries de la Biblioteca (els catàlegs) i el tercer és com, gairebé i sense ni adonar- se, adquiriran uns hàbits de comportament molt específics que els ajudaran a integrar-se en el poble, el país, el món en el qual vivim.

 

Per tal d’aconseguir-los vam adonar-nos ja quasi des del començament que calia ampliar el marge d’edat per beneficiar-se dels serveis de la biblioteca, si bé per accedir a la sala de lectura no hi havia límit, per al préstec, l’edat per fer-se el carnet, més o menys estipulada, era als 6 anys ja que molts pares creien que com els llibres van lligats a l’escola, abans d’aprendre a llegir, aquests no tenen cap raó d’existir a la vora dels seus fills i per tant no calia fer-los el carnet.

 

De mica en mica la barrera es va anant traslladant fins als 4, en alguns casos més avall i quan començàvem a adonar-nos de la problemàtica del nen per accedir a una lectura lúdica va arribar-nos una informació de com a Franca havien experimentat amb la lectura per bebès ¡ com estava més que comprovat que aquests, des dels 10 mesos, són ja capaços de reconèixer el llibre com a llibre i diferenciar-los dels altres objectes ¡ joguines que tenen al seu abast.

 

Encoratjats per aquesta informació vam decidir-nos a empaitar mares embarassades ¡ comunicar-los el descobriment , ho vam dur a terme una bona temporada però la veritat és que els resultats no van ser gaire engrescadors, les mares, tot i que algunes d’elles havien vingut a la biblioteca amb pneumàtic i tot a buscar llibres de noms per triar el del seu futur bebè (les biblioteques servim també per això), arribat el moment adequat ja no recordaven el que els havíem explicat. Calia doncs buscar una altra manera d’informar-les.

 

Vam intensificar els nostres contactes amb les escoles bressol però el problema continuava essent el mateix molts pares creien que els dèiem bestieses:

– Vinga, donar-li un llibre…perquè el mossegui? que m’has d’explicar a mi? 

El fet comprovat de com ajuda els infants haver tocat jugat ¡ fins i tot mossegat els llibres abans d’enfrontar-se a l’aprenentatge sovint dificultós de la lectura no era prou per fer-los entrar en raó. Llavors tot d’una se’ns va ocórrer buscar ajuda al CAP (Centre d’Atenció Primària). Primer vam parlar-ne amb la comadrona però ella ens va dir que la darrera vegada que veia a les mares era quan els petits tenien a la vora d’un mes ¡ vam pensar que arribat el moment tampoc ho recordarien. 

 

Després ens vam dirigir a Pediatria i la Dra. Carreras i les ATS del Servei, en especial la Guillermina  Prior,  es van entusiasmar per la idea, si elles els explicaven com havien d’alimentar-los i cuidar-los van veure que el desenvolupament de les seves capacitats intel·lectuals també entrava dins del seu camp d’acció. Vam començar llavors a pensar quina seria la millor manera d’explicar-los-ho.

 

Vam encarregar un pòster a la il·lustradora Gemma Sales en què un bebè somrient demanés – M’expliques un conte? i també el disseny d’un logo on es veiés un papa ¡ una mamà llegint un conte al seu fill (tots dos a la mateixa alçada)va també fer-nos un paper de carta especial  i en ella vam escriure un text de felicitació per als pares a l’hora que els explicàvem com era d’important el contacte del seu bebè amb els llibres i el fet de que ells li expliquessin contes. Vam dur tot aquest material (pòster +carta) al CAP junt amb una revista PICOTI, adreçada als més menuts, que feia poc que editorial Milan havia tret al mercat ¡ que molt amablement ens havia obsequiat per tal de fer-ne difusió.  Tot això passava al maig del 91.

 

Ara gairebé dos anys després d’aquesta inauguració oficial del Servei de Bebeteca hem organitzat- dues xerrades amb dues especialistes dels contes explicats pels menuts, la Roser Ros  i  la Catalina Valriu que van xerrar amb pares i mares per tal d’engrescar-los i donar-los una empenta, també vam convidar les mestres de les escoles bressol a ensenyar els pares com ho feien elles a les seves escoles , i fem periòdicament exposicions  i llistats dels llibres més apropiats que van sortint al mercat. El número de carnets ha anat creixent, ara en aquest moment en tenim 32 que no arriben als 4 anys (quan els fan els compten ja com infants) però han passat, comptant aquests, 87 bebès per aquest servei especial de la nostra biblioteca que, junt amb els seus pares, és clar no som cap guarderia, comparteixen el mateix espai que tots els altres més de 2.500 lectors de totes les edats amb els que tenim la sort de compartir la nostra activa i juganera Biblioteca.

 

I ara ja és ben normal que un pare o una mare amb un petit que encara va en cotxet vinguin i diguin:

– Hem anat a revisió al pediatre i ens han explicat que …

I també que entre els lectors habituals de la biblioteca s’hagi establert sense dir-s’ho apuntar els germans, els nebots….cada vegada més aviat i així de moment el record el té en Xavier que tenia tan sols tres setmanes quan es va fer el carnet! i qui sap on arribarem quan siguin els nostres lectors els que vinguin a fer el carnet als seus propis fills!

 

Ara que ja sabeu pas a pas el començament d’aquest nou i especial servei, ara potser us agradaria conèixer quines són les activitats específiques que fem per aquests usuaris o quins són els seus llibres preferits però em sembla que serà millor deixar-ho per un altre dia ; si no podeu esperar-vos a que jo us ho expliqui, és molt fàcil, qualsevol dia a qualsevol hora passeu per casa nostra i ho veieu directament, us sembla bé? doncs …

 

Fins aviat!

                                                                                             

Notícies d’última hora:

  • Ja hem batut el record d’en Xavier. A l’Oriol, li vam fer el carnet de préstec l’endemà de néixer i el va estrenar amb una cassette de cançons de bressol.
  • La Marta ha sortit del servei de la Bebeteca i ha passat a ser una lectora més e la nostra biblioteca amb un bagatge de més de 140 libres  mirats i escoltats, a casa seva, gràcies al  seu carnet, i als seus pares, és clar!

 

El nostre horari és el següent:

Dimarts i dissabtes de 10 a 1 del matí

Dilluns dimecres dijous i divendres de 4 a 8 de la tarda

Dimarts de 4 a 6 de la tarda ¡ alguns de 6 a 8 activitats programades o saltarines.

 

La nostra adreça:

C/ La Salut núm. 52,54T.. 562 23 53

08150 Parets del Vallès

 

Bebeteca: o quan la lectura és mirar i escoltar.

Mercè Eacardó i Bas

A. INFANCIA. Núm. 77 p.p. 25/28 ( Març-Abril 1994)

 

f
1942 Amsterdam Ave NY (212) 862-3680 [email protected]
Free shipping
for orders over 50%