«Pastís d’estadístiques amb guindes de superlectors» BUTLLETI DE L’ASSOCIACIÓ DE BIBLIOTECARIS DE CATALUNYA. Núm.7 (gener-juny 1985)
El poble de Parets del Vallès, amb un cens de 9.007 habitants (març 1994), està situat a 25 Km de Barcelona, a la comarca del Vallès Oriental, abans exclusivament agrícola i ara també industrial.
Actualment hi ha 5 escoles d’EGB, un escola de F.P. i una altra en projecte. El poble té dos nuclis molt diferenciats: el Casc antic i l’Eixample (entre ells 2′ 5 Km.) i cada un d’ells 118 compta amb una biblioteca que pertany a institucions diferents.
La Biblioteca Infantil i Juvenil de Can Butjosa pertany a la Xarxa de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya està situada a l’Eixample, prop d’una riera gairebé a camp obert; els nostres veïns són una escola d’EGB, una sala d’exposicions i un poliesportiu, molt aviat s’inaugurarà un teatre i una piscina coberta per tant i en un futur no gaire llunyà, la nostra biblioteca estarà situada dins d’una àrea de serveis pel jovent.
En el nostre poble no hi havia tradició de biblioteca, per als nens i la majoria de pares el plaer de la la lectura era un món desconegut, per aquest motiu i per ensenyar-los millor el camí ens va semblar millor que les primeres visites deIs nens es fessin mitjançant les escoles, com el poble no és gaire gran no vam trobar massa dificultat a organitzar-les. Unes setmanes abans d’obrir al públic vam començar a fer les primeres visites didàctiques i, curs per curs, escola per escola, una gran part deis nostres futurs lectors van establir el seu primer contacte amb la Biblioteca i van conèixer directament els serveis que els oferiríem i dels quals, aviat, en podrien gaudir.
Després, i per avaluar millor el resultat d’aquestes visites i de les que a partir d’ aquell moment organitzaríem periòdicament, vam establir com a norma que els lectors abans d’entrar firmessin i apuntessin també l’escola o centre en que estudien, així, cada dia fem les estadístiques sabent quin tipus de lectors ens han visitat:
EGB: -núm. total i individual per cada escola
JOVES:
-Estudiants: núm. total i individual de cada centre t’ ensenyament
– No estudiants núm. total
ADULTS:
-Estudiants: núm. total
No estudiants: núm. total
Aquestes estadístiques les donem als mestres i professors, de les escoles i centres valorats, els quals venen a la «Trobada de mestres» que organitzem a fi de curs, i a més a més formen part de! nostre olorós i gustós pastís d’aniversari.
Tots tenim la temptació i l’obligació de fer estadístiques que ens permetran apreciar el treball fet i les necessitats futures. i vam pensar que aquesta manera de presentar-les era la més adient per un Aniversari, també aconseguim així que els nens valorin i assoleixin el nivell de lectura de forma col·lectiva.
Si mirem el pastís veurem que cada pis correspon a un centre el’ ensenyament i cada signe gràfic : estrelles, guindes, plomalls … a un nivell de lectura, establert en el que hem anomenat JOC DELS SUPERLECTORS
Aquesta experiència que he explicat, és la que vaig triar entre totes les que fem habitualment a la biblioteca per presentar-la en el 1er ENCUENTRO DE ANIMADORES DE LA LECTURA que s’ha celebrat a Guadalajara els dies 17, 18 i 19 de maig d’enguany.
JOC DELS SUPERLECTORS:
El joc es fa amb les fitxes de préstec del lector un cop enllestides:
1 fitxa acabada: super-lector
2 fitxes acabades: super-super-lector
3 fitxes acabades: super-super-super-lector
4 fitxes acabades: estrella
Amb els nivells de lectura fem unes llistes que creixen amb l’arribada de nous lectors, hi marquem també els canvis que fan els més veterans. Quan aconsegueixen el «títol» escrivim el nom a la llista corresponent i els donem un pòster(les fruites, les verdures, el vaixell…) dels que ha editat el Servei de Normalització de la Llengua Catalana de la Generalitat de Catalunya; en aquest escrivim: el nom i cognoms del nostre lector, el nivell conquerit i la data en que ho ha fet; així els pares, la majoria dels quals no vénen mai a la biblioteca, coneixen l’evolució de la lectura deIs seus fills i aquests, en tenen un record permanent a casa seva.
Aquest joc ens permet establir el nivell general de cada escola que queda reflectit en el pastís d’aniversari i en les estadístiques de fi de curs.
En començar ens arriscàvem que els nens s’ emportessin els llibres només per arribar o aparèixer a les llistes o pel pòster però l’experiència ens ha demostrat que no és així: els llibres, tots ho sabem, tenen un poder màgic, gairebé ningú pot resistir la temptació de veure un llibre no obrir-lo ni fullejar-lo i menys emportant-se’l a casa És important, però, que cuidem molt de prop que el joc no es converteixi en una competició només numèrica, perdríem de vista el nostre objectiu, hem de vigilar quins tipus de llibres llegeixen aquests nens, intentant en tot moment millorar la qualitat de la seva lectura. També cal saber donar a tots els nens el mateix estímul i el mateix mèrit un cop aconseguida la fita, sense donar importància al temps que ha trigat a arribar-hi. Si ho fem així el nen trobarà, tot jugant la satisfacció personal d’haver llegit molt i bé.
El 30 d’abril de 1985, amb un temps avaluat de 2 anys s’havien aconseguit els resultats següents:
Carnets de préstec: 796
EGB: 584 (73 %)
JOVES: 157 (19’7%)
ADULTS: 59 (7’4%)
Nivells de lectura:
145 super-lector 1 fitxa acabada= 35 libres llegits
71 super-super-lector 2 fitxes acabades= 70 llibres llegits
25 super-super-super-lector 3 fitxes acabades = 105 llibres acabats
11 estrelles 4 fitxes acabades = 140 llibres
3 han acabat la 5 fitxa = 175 llibres
4 han acabat la 6 fitxa = 210 llibres
Pastis d’estadistiques amb guindes de superlectora
Mercè Escardó i Bas
A: Butlletí de l’Associació de Bibliotecaris de Catalunya- Núm 7. gener-juny 1985 pp.60-64