«Pastís d’estadístiques amb guindes de superlectors» BUTLLETI DE L’ASSOCIACIÓ DE BIBLIOTECARIS DE CATALUNYA. Núm.7 (gener-juny 1985)

 

El poble  de Parets del Vallès, amb un cens de 9.007 habitants (març 1994), està situat a 25 Km  de Barcelona, a la comarca del Vallès Oriental, abans exclusivament agrícola i ara també industrial.

 

Actualment hi  ha 5 escoles  d’EGB,   un escola de F.P. i una altra en projecte. El poble té dos nuclis molt diferenciats: el Casc antic i l’Eixample (entre ells 2′ 5 Km.) i cada un d’ells 118 compta amb una biblioteca que pertany a institucions diferents.

 

La Biblioteca Infantil i Juvenil de Can Butjosa pertany a la Xarxa de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya està situada a l’Eixample, prop d’una riera gairebé a camp obert; els nostres veïns són una escola d’EGB, una sala d’exposicions i un poliesportiu, molt aviat s’inaugurarà un teatre i una piscina coberta per tant  i en un futur no gaire llunyà, la nostra biblioteca estarà situada dins d’una àrea de serveis pel jovent.

 

En el nostre poble no hi havia tradició de biblioteca, per  als nens i la majoria de pares el plaer de la la lectura  era un món desconegut, per aquest motiu i per  ensenyar-los millor el camí ens va semblar millor que les primeres visites deIs nens es fessin mitjançant les escoles, com el poble no és gaire gran no vam trobar massa dificultat a organitzar-les. Unes setmanes abans d’obrir al públic vam començar a fer les primeres visites didàctiques i, curs per curs, escola per escola, una gran part deis nostres futurs lectors van establir el seu primer contacte  amb la Biblioteca i van conèixer directament els serveis que els oferiríem i dels quals, aviat,  en podrien  gaudir.

 

Després, i per avaluar millor el resultat d’aquestes visites i de  les que a partir d’ aquell moment organitzaríem periòdicament, vam establir com a norma  que els lectors abans d’entrar firmessin i apuntessin també l’escola o centre en que estudien, així, cada dia  fem les estadístiques sabent quin tipus de lectors ens han visitat:

 

EGB: -núm. total i individual per cada escola

JOVES:

-Estudiants: núm. total i individual de cada centre t’ ensenyament

– No estudiants núm. total

ADULTS:

-Estudiants: núm. total

No estudiants:  núm. total

 

Aquestes estadístiques les donem als mestres i professors, de  les escoles  i centres valorats, els quals venen a la «Trobada de mestres» que organitzem a fi de curs, i a més a més formen part de! nostre olorós i gustós pastís d’aniversari.

 

Tots tenim  la  temptació i   l’obligació de fer estadístiques que ens permetran  apreciar el treball  fet i  les necessitats futures. i vam  pensar que aquesta manera de presentar-les era la més  adient per un Aniversari, també aconseguim així que els nens valorin i assoleixin el nivell de lectura  de forma col·lectiva.

 

Si mirem el pastís  veurem que cada pis correspon a un centre el’ ensenyament   i cada signe gràfic : estrelles, guindes, plomalls … a un nivell de lectura, establert en el que hem anomenat JOC DELS SUPERLECTORS

 

Aquesta experiència que he explicat, és la que vaig triar entre  totes les que fem habitualment  a la biblioteca per presentar-la en el 1er ENCUENTRO DE ANIMADORES DE LA LECTURA  que s’ha celebrat a Guadalajara els dies 17, 18 i 19 de maig  d’enguany.

 

JOC DELS SUPERLECTORS:

El joc es fa amb les fitxes de préstec del lector un cop enllestides:

1 fitxa acabada: super-lector

2 fitxes acabades: super-super-lector

3  fitxes acabades: super-super-super-lector

4 fitxes acabades:  estrella

 

Amb els nivells de lectura fem unes llistes que creixen amb l’arribada  de nous lectors, hi marquem també  els canvis que fan els més veterans. Quan aconsegueixen el «títol» escrivim el nom a la llista corresponent i els  donem un pòster(les fruites, les verdures, el vaixell…) dels que ha editat el Servei de Normalització de la  Llengua Catalana de la Generalitat  de Catalunya; en aquest escrivim:   el nom i cognoms del nostre lector, el nivell conquerit i la data en que ho ha fet; així els pares, la majoria dels quals no vénen  mai a la biblioteca, coneixen l’evolució de la lectura deIs seus fills i aquests, en tenen un record permanent a casa seva.

 

Aquest joc ens permet establir el nivell general de cada  escola que queda reflectit en el pastís d’aniversari i en les estadístiques de fi de curs.

En començar ens arriscàvem que els nens s’ emportessin els llibres només per arribar o aparèixer a les llistes o pel pòster però l’experiència ens ha demostrat que no és així: els llibres, tots ho sabem, tenen un poder màgic, gairebé ningú pot resistir la temptació  de veure un llibre  no obrir-lo ni fullejar-lo i menys emportant-se’l a casa  És important, però, que cuidem molt de prop que el joc no es converteixi en una competició només numèrica, perdríem de vista el nostre objectiu, hem de vigilar quins tipus de llibres llegeixen  aquests nens, intentant en tot moment millorar la qualitat de la seva lectura. També cal saber donar a tots els nens el mateix estímul i el mateix mèrit un cop aconseguida la fita, sense donar importància  al temps que ha trigat a arribar-hi. Si ho  fem així el nen trobarà, tot jugant la satisfacció personal d’haver llegit  molt i bé.

 

El 30  d’abril de 1985, amb un temps avaluat de 2 anys s’havien aconseguit els resultats següents:

Carnets de préstec: 796

EGB:  584   (73 %)

JOVES: 157   (19’7%)

ADULTS: 59   (7’4%)

Nivells de lectura: 

145 super-lector  1 fitxa acabada=  35 libres llegits

71 super-super-lector   2 fitxes acabades= 70 llibres llegits

25 super-super-super-lector  3 fitxes acabades = 105 llibres acabats

11 estrelles   4 fitxes acabades = 140 llibres

3  han acabat la 5 fitxa = 175 llibres

4 han  acabat la 6 fitxa  = 210 llibres

 

Pastis d’estadistiques amb guindes de superlectora

Mercè Escardó i Bas

A: Butlletí de l’Associació de Bibliotecaris de Catalunya- Núm 7. gener-juny 1985 pp.60-64

 

 

f
1942 Amsterdam Ave NY (212) 862-3680 [email protected]
Free shipping
for orders over 50%