Ficha didàctica 212 : La biblioteca pública i l’escola pedalejant vers la lectura.. ESCOLA CATALANA. Núm.356 (gener 1999)

 

La Biblioteca Infantil i Juvenil de Can Butjosa va néixer el 10 d’abril de 1983 fruit d’un conveni entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Parets i és una de les poques biblioteques especialitzades per a nens que existeixen a Catalunya.

 

 En aquest moment compta amb un fons de 17.000 llibres de 54 països diferents i un llarg camí fet al voltant de tres objectius educatius prioritaris:

1) ajudar els nens i joves a esdevenir uns bons usuaris de biblioteca que es moguin amb facilitat per ella, que no tinguin bibliotecofòbia, que sàpiguen trobar la informació que desitgen mitjançant els catàlegs, que coneguin les normes de la biblioteca i les compleixin i que siguin conscients dels serveis que com a usuaris tenen dret a rebre. 

2) ajudar els nens i joves a esdevenir uns bons lectors que sàpiguen triar llibres atractius o que els interessin i que això els porti a desitjar-ne d’altres, que descobreixin el gust de llegir en llibertat, és a dir, el què, com i de la manera que vulguin i que ho puguin dur a terme a la nostra biblioteca. 

3) ajudar els nens i joves,  com a persones que formen part  d’una societat, a adquirir uns hàbits de comportament específics que els enriquiran i els ajudaran a integrar-se a la comunitat i al país on viuen.

 

Quan vaig començar a treballar-hi, ja abans d’inaugurar-la, em vaig adonar com era d’important establir lligams de col·laboració amb l’escola  si volíem assolir aquest objectius d’una manera més  planera i des de llavors tinc molt clar que la lectura és un tàndem en el que pedalejant plegats, escola, família i biblioteca i assumint cadascú la responsabilitat que ens pertoca, els nostres infants s’endinsaran amb seguretat en el món de la lectura i la gaudiran lliure i plenament.

 

Dins les nostres gairebé 50 activitats i reforços, que amb diferent periodicitat intenten treure els llibres del anonimat de les prestatgeries i fer l’ullet als possibles lectors, ocupen un lloc especial les  tres que han nascut amb el propòsit de, a més a més d’ajudar a assolir els tres objectius bàsics de la nostra feina, refermar els lligams amb l’escola.

 

La primera que va sorgir van ser les visites didàctiques. Nascudes de la necessitat d’educar als nostres usuaris ofereixen l’oportunitat a grups d’escolars, del nostre poble i d’altres, amb la presència i la complicitat dels  mestres respectius, a d’endinsar-se dins el món de la biblioteca d’una manera lúdica i a la vegada educadora. Els nens aprenen en elles a moure’s amb facilitat per la biblioteca, coneixen les normes de la mà del nostre follet,  aprenen a buscar per ells mateixos la informació alhora que  s’endinsen en el món dels contes d’avui i de sempre i, gràcies a  tot plegat, i especialment a  la Bèstia que encomana les ganes de llegir, surten amb la necessitat d’agafar un llibre i perdre’s dins les seves pàgines tan aviat com arribin a casa o a l’escola.

 

Les trobades de mestres, van aparèixer també el primer any   i des de fa ja uns quants  es realitzen una per trimestre de cada curs. Aquestes trobades estan dedicades a diferents  aspectes i temes del món de la lectura i, fora del horari escolar, ens permeten a tots aquells mestres que han estat i estan en contacte  amb nosaltres i a alguns pares, lectors, bibliotecaris i al personal de la biblioteca, contrastar, posar en comú, escoltar i aprendre els uns dels altres, mentre de ben segur carreguem les piles.

 

La tercera de les activitats especials dedicades a l’escola va aparèixer ara farà quatre cursos, l’anomenem Pla de lectura.

Aquesta,  a diferència de les altres, està dirigida, excepte algunes esporàdiques excepcions, a les escoles del nostre poble.

La raó d’oferir als nostres lectors, alguns assidus  de la biblioteca, altres potencials, lectures i contes fora de la biblioteca dins les respectives escoles a les que assisteixen i en horari de classe, va sorgir de la necessitat contemplada des de l’escola de que continuessin allà també gaudint de la lectura en llibertat;  es tracta d’oferir-los la possibilitat de llegir no només un llibre per trimestre sinó, tot escoltant les 5 propostes de cada mes,  poder-ne llegir si es vol  40 de diferents durant tot el curs.

Aquesta activitat  té l’esquer llançat i el fil tibant des de la biblioteca, ja que els mateixos llibres i contes que es presenten formen part del nostre fons; per tant si un infant es queda amb ganes de llegir-ne algun d’ells sap que el pot venir a buscar aquí.

 

Amb aquestes activitats com amb totes les altres en les quals tant els infants individualment com des de l’escola estan convidats a participar-hi, pretenem no tan sols que la lectura s’escampi sinó que també ho faci la màgia del nostre follet  i el poder de la nostra bèstia  i que tot actuant fora del seu lloc habitual els infants continuïn fent el seu camí lector al seu costat i agombolats per la seva, la nostra i la de tots, juganera biblioteca.

 

Per quins motius hem de propiciar els contactes entre la biblioteca pública i l’escola?

O La lectura és un tàndem en el que pedalegem plegats escola, família ¡ biblioteca

O Per què dona la casualitat de que compartim els mateixos nens

O Per complir millor la nostra tasca informativa, social i educativa.

O Per atendre bé les necessitats reals dels nostres usuaris cal conèixer-les i per aquest motiu ens cal estar a prop de l’escola.

O Per solucionar els problemes que ens donen:

      Tota una classe demanant la mateixa informació ( si ho sabem podem anticipar-nos a reservar títols….)

      Els nens que no saben buscar a les enciclopèdies o que no saben buscar per ells sols a la memòria de la biblioteca.

      El misteri de llibres trencats, mutilats, robats….

 

Què podem oferir les biblioteques públiques a les escoles?

O Ajuts a determinades activitats seves. 

p.e.: 

      Informació sobre autors.

      Llibres de temes específics

      Guies de lectura dels temes o autors que els interessin

      Explicació de contes a les escoles per la setmana cultural, per Sant Jordi

      Col·laboracions a les revistes escolars: articles, ressenyes de llibres…  que després guardarem i difondrem a la

       biblioteca com qualsevol altre publicació periòdica del nostres fons.

O Entrevistes escola per escola: com a mínim una en començar el curs i/o quan es prepara alguna activitat especial.

O Recomanacions i llistats de lectures: a les biblioteques ens interessa conèixer la llista de lectures obligades, poden provocar cua en el préstec, per comprar-les si ho creiem convenient, per convèncer els mestres que vinguin a remenar a la biblioteca abans de fer-les, que tinguin en compte les recomanacions dels lectors, oferir-los de presentar-les a la biblioteca una vegada triades etc.

O Participació activa a les nostres activitats: llibres regal d’aniversari, fer decorats o mapes, representacions de teatre…..

O Visites didàctiques

O Trobades de mestres

O Pla de lectura

 

Qué no els hem d»oferir:

O la biblioteca no és un lloc per només fer deures quan aquests no duen els usuaris a consultar els fons de la biblioteca, hem de lluitar perquè les biblioteques no esdevinguin només sales d’estudi.

 

O Hores de Lectura dins la biblioteca: llegir a la biblioteca és sinònim de lectura en llibertat,  és a dir es fa quan un vol, llegint el que es vol i amb total llibertat de fer-ho sense permís: aquest llibre sí i/o aquest no, sense fer fitxes després; podent abandonar el llibre al començament, al mig ¡ sense haver de donar explicacions de cap mena; si facilitéssim aquestes hores de lectura transgrediríem aquest principi, hi hauria nens que serien obligats a llegir sense tenir-ne ganes.

 

Crec que es bo establir aquests canals de col·laboració sempre que es pugui tenint present que alguna necessitat o suggerència d’aquest centres pot fer néixer una activitat a la nostra biblioteca  i que es mol recomanable una vegada fet el contacte, establir unes visites del bibliotecari als centres amb periodicitat prefixada, pe. en començar el curs, cada trimestres etc. i sempre que es preparin activitats especials en les que es cregui que les escoles poden participar-hi.

 

És necessari establir aquesta relació per completar el tàndem vers la lectura i  per que no és casualitat sinó una realitat el fet que compartim els mateixos infants i joves: també i especialment perquè aquesta relació ens permetrà millorar la tasca informativa, social i educativa de la biblioteca.

 

Hi ha d’altres serveis dedicats als centres d’ensenyament que en d’altres països ja són realitat i que encara aquí no s’han implantat d’una manera exhaustiva com són: el servei permanent d’ajut a les biblioteques escolars; els préstecs periòdics de llibres sobre un tema, de lectura acompanyats de vídeos i altres suports informatius que permeten ampliar el fons de les biblioteques escolars puntualment; el servei de recolzament professional: col·laborar a la formació de mestres-bibliotecaris; fer màrqueting actiu: compartir idees d’animació, materials d’acompanyament, setmanes del llibre etc.; tenir espais de treball permanents per ajudar a detectar i tractar infants i joves en situació de risc etc.

 

Es qüestió nostre, dels bibliotecaris i els mestres el posar-los en marxa i  quan els convertim en camins practicables intentar que les respectives administracions de les que depenem ens els reconeguin.

 

Com que gairebé sempre tot depèn de les persones, de les nostres il·lusions i de la nostra perseverança en descobrir i compartir l’alegria d’un treball fet amb professionalitat i ple alhora de sentiments i emocions, us convido a fer possibles aquests nous camins.

Us hi apunteu?

 

El follet:

El nostre follet és un típic follet de la llar dels que a les masies de molts indrets del nostre país s’encarregaven de vigilar que el foc no s’apagués durant la nit.

De fet ja hi era a Can Butjosa abans de que s’instal·lés la biblioteca, suposem que fa més de 100 anys que hi viu. Nosaltres el vam descobrir l’any 1988 quan es va quedar enganxat amb un xiclet sota una taula i vam haver d’ajudar-lo a sortir d’aquell mal pas. Estava molt enfadat, tan que volia marxar però li vam prometre que mai més li tornaria a passar i es va quedar. En una conversa mol seriosa que vam tenir vam  acordar que tots respectaríem el fet que ell és el que fa més anys que viu a Can Butjosa i, que per tant, té tot el dret a que siguin  respectades les seves normes;  les vam escriure i vam demanar en Ricard Recio que les dibuixes. En Ricard  llavors  va dibuixar  l’auca grossa que des de llavors està penjada a l’entrada de la biblioteca i una de petita per ser impresa, que és pot repartir, regalar, enviar etc. Des de llavors també el follet està més feliç i nosaltres procurem no contrariar-lo. De tant en tant sabem que es passeja, li agrada sentir la música que fan les fulles dels arbres quan cauen a la tardor o escoltar com caminen les formigues, té l’orella molt fina, per aquest motiu tots parlem  fluixet. A vegades ha anat més lluny, de fet  fa uns anys se’n va anar fins una escola de Vic, sort que els nens se’n va adonar i al cap de deu dies van tornar-lo. No és l’única escola que el follet ha visitat, hi ha el compromís però de  facilitar-li la tornada quan això passa, la nostra biblioteca és la seva casa i nosaltres ens sentim molt orgullosos de que sigui així, potser l’haureu vist dibuixat a cartells d’altres biblioteques però no entenem el perquè ja que sabem del cert que no hi ha estat mai. És un follet  fidel! Des de fa poc també sabem que té una amiga especial és diu Lula, i viu a l’escola La Monjoia de Sant Bartomeu de Grau, és una follet diferent, té ales i els ulls liles, i sabem que s’estimen molt, no hi ha dubte, s’ho diuen quan s’escriuen.

Fitxa tècnica

Biblioteca Infantil i Juvenil Can Butjosa

c/ La salut, 52 1: 93 56223 53 Fax:562 37 60

08150 Parets del Vallès

Horaris: Dilluns, dimecres , dijous ¡ divendres de 16 a 20 h. Dimarts de 16 a 18h.. Dimarts i dissabtes de 10 a 13,

Durant els mesos de juliol, agost i fins el 15 de setembre la biblioteca està oberta pel matí de 10 a l4h.

 

La biblioteca disposa d’un fons especial de llibres il·lustrats publicats a 54 països del món en les seves respectives llengües, procedents del Premi Catalonia que coincideix bianualment la Generalitat de Catalunya.

 

Activitats  fixes 

HORA DEL CONTE: Cada divendres a les 6 de la tarda. Els estius a les 12 del migdia.

TERTÚLIA LITERARIA: cada primer dimarts de mes de 8 a 10 del vespre. descobrim i compartim lectures.

 

Activitats cícliques

NADAL: (desembre).

MES DE LA PAU: Durant un mes es fan diverses activitats relacionades amb la Pau. Comença el 30 de gener Dia Mundial de la Pau i la NO-Violència i aniversari de la mort d’en Gandhi.  

ANIVERSARI: Festa especial per celebrar els anys de la biblioteca, no hi ha servei de préstec ni de lectura; s’estrena el pastís d’estadístiques | altres activitats . (10 d’abril ) 

SANT JORDI: Exposició de novetats a la biblioteca i  a la plaça del poble (23 d’abril).

MES DE LA NATURA: durant un mes es fan activitats dedicades a la natura; la cloenda coincideix amb el Dia Mundial del Medi Ambient (5 juny)

BIBLIOVACANCES: La biblioteca ens convida a viatjar amb la nostra imaginació durant tot l’estiu,

 

Altres activitats

Exposicions a l’entorn de la lectura.

Jocs de lectura

Tallers de reparació de llibres: clínica

Visites d’autors ¡ il·lustradors.

Xerrades.

 

Serveis especials

BEBETECA: Secció ¡ servei dedicat a la petita infància i als adults que en tenen cura.

APADRINATGE: Servei personalitzat a càrrec de voluntaris de la biblioteca envers els infants que necessiten una especial atenció.

“TAULA CAMILLA”: espai familiar de lectura.

 

Fitxa Didàctica 212:   La biblioteca pública i l’escola pedalejant vers la lectura

 Mercè Escardó i Bas.

A: Escola Catalana n. 356. Gener 1999 p.p.212

f
1942 Amsterdam Ave NY (212) 862-3680 [email protected]
Free shipping
for orders over 50%